Forsprang gjennom samarbeid

 

Våre kunder mener vi leverer intelligente salgs- og kundestøttesystem i verdensklasse. I ni år har Nextcom utviklet kommunikasjonsløsninger til over hundre små og store internasjonale bedrifter. Programmer og løsninger få, om noen, i markedet kan matche. Det er ikke vi som skryter, men kundene våre.

Hver dag hjelper våre kunder oss til å bli enda bedre. De utfordrer oss. Vi river oss i håret av vanskelige spørsmål fra dem. Men vi løser utfordringene hver gang. Og når vi løser et problem for en kunde, så drar alle våre kunder nytte av det i form av bedre programmer fra oss. Vi er takknemlig for kravstore og forventningsfulle kunder. Sammen med oss i Nextcom bidrar våre kunder til en digital evolusjon innen CRM og kommunikasjonsløsninger. Vi synes dette er herlig og vi elsker dem. Men hør:

Ikke bare er tjenestene våre tilrettelagt for alle mobile plattformer. De er også utviklet innenfor en mobile first strategi som sikrer deg som kunde tilgang til alle dine viktige kundedata. Hvor som helst, når som helst, med markedets mest avanserte krypteringsteknologi inkludert.

Vi utvikler selv våre kommunikasjonsløsninger som gir deg store forsprang i markedet, enten du er i oppstartsfase eller er markedsleder.

Bedre tilgjengelighet gir deg full kontroll, som igjen øker din lønnsomhet. Og det er det det handler om. Full kontroll og økt inntjening. Og et CRM-system som går i bakgrunnen og styrer det hele. Uten stress. Uten vanskelige bruksanvisninger og dyre konsulenter som må lære deg opp.

Bli med oss. Lek med oss. Bli bedre kjent med oss. Utfordre oss. Vi er et entusiastisk teknologiselskap som tror på forsprang gjennom samarbeid.

Nextcom er et lite selskap fra Sandefjord som mange mener er i verdenstoppen innen kommunikasjonsløsninger. Du kommer til å høre og se mye til oss i tiden framover.

Bli med oss på ferden.

Les mer og bli overrasket over hva vi sammen med deg kan utvikle til din bedrift.



Fakta: NextCom Evolution

NextCom Evolution er et norsk IT-firma med hovedkontor i Sandefjord. Firmaet ble etablert i 2006 av Thomas Wolf (CEO) og Steinar Talmoen (CIO). NextComs produkt er et egenutviklet intelligent sky basert CRM-/forretningssystem. NextCom er et av Norges ledende leverandører av CRM-system til teleindustrien.

Tar opp kampen mot CRM-gigantene

 

Det lille teknologiselskapet NextCom Evolution fra Sandefjord har i ni år planlagt og utviklet et forretningssystem som skal utfordre milliardkonsernene SalesForce, SAP, Microsoft og Visma.  – Nå slippes nerdene fra Sandefjord løs på verdensmarkedet, sier en entusiastisk gründer, Thomas Wolf.

I år blir det verdenspremiere, og optimismen er stor etter suksess i Norge.

  • Vi har bygget oss opp en solid portefølje i Norge ved hjelp av fornøyde kunder som har vært gode ambassadører for oss. Nå føler vi oss modne og klare til å ta med oss vårt suverene og velprøvde CRM-system (kundehåndteringssystem) ut i verden, sier Thomas Wolf, som sammen med kollega Steinar Talmoen er gründerne bak NextCom Evolution.

Drahjelp fra milliardkonsern
NextCom har kun ti ansatte. Men det har vist seg å være mange nok, skulle man tro. Sommeren 2010 var daglig leder Thomas Wolf i dialog med døråpneren i milliardkonsernet Deloitte, Gen Charles Wald. Han ville møte nordmennene for å høre om selskapets teknologi. Wald har ukentlige møter i det Hvite hus, og regnes for en teknologimann og rådgiver man lytter til når han kommer med sine anbefalinger.

Wald ønsket å høre om sandefjordfirmaet kunne bidra med sin teknologi til humanitære organisasjoner som Deloitte har i sin portefølje.

Han var veldig opptatt av å finne ut om vi kan levere et totalt forretningssystem som kan bidra til mer data-oversiktlighet under store humanitære kriser. I slike situasjoner er det viktig med systemer som er oversiktlige og enkle å bruke for mange type brukere. Vi jobber nå med en avtale med Deloitte på sikt, men for at en slik avtale skal bli aktuelt så måtte sikkerheten bli bedre. Siden samtalene i 2010 har vi fått på plass en unik løsning som ivaretar de beste sikkerhetsløsninger som blir brukt av internasjonale banker under store pengetransaksjoner som nå er gjort tilgjengelig helt ned til brukernivå. Slik at brukeren kan merke av hvilke enheter han bruker som feks iPhone, iPad og bærbare maskiner, sier Wolf.

  • En avtale med Deloitte vil selvsagt være en drøm for oss, og en døråpner av dimensjoner til det amerikanske markedet, legger han til.

Fra Sandefjord til verden
Nexctom Evolution har ambisjoner om å åpne USA-kontor i løpet av neste år, uansett.  I dag har de også et lite kontor i Sverige, og ønsker gradvis å jobbe seg stor i det skandinaviske markedet, forteller Wolf.

  • Vi har jobbet hardt i ni år for å utvikle, presentere og selge våre forretningssystemer i Norge. Nærmest i det stille har vi fått suksess i Norge med store konsern, og det har vært en bevisst strategi. Nå føler vi oss sikre nok og klare til å komme ut fra “hulen vår” i Sandefjord og vise resten av verden hva et par nerder har utviklet, smiler både Steinar Talmoen og Thomas Wolf.

Anonyme utviklere
Du har knapt lest om dem før; de 10 ansatte i NextCom har ligget under radaren til de fleste magasiner og teknologiblader. Selv kaller gründer og daglig leder, Thomas Wolf seg selv og sine ni ansatte for “entusiastiske nerder som tenker mer på produktet sitt og utvikling, enn cash”.

Det betyr ikke at de ikke har hatt suksess. Med sine egenutviklede CRM-/forretningssystem har de sikret seg store kunder som Amedia, Tele2, Telio/NextGenTel, Tryg, IF, MyRent og Fornøyde Folk for å nevne noen.

Det viktigste som finnes
Å ha kontroll på kundene sine, historikk og salgssystemer og ikke minst hva de ansatte leverer av tjenester – er for en stor gruppe bedrifter å være eller ikke være. Da er det essensielt med et CRM-system som er enkelt, og lett å bruke og som generer penger, forklarer gründeren.

CRM-systemet vi leverer er fremfor alt enkelt og veldig brukervennlig. Man kan sammenligne oss med komplett.no som har et datastyrt lager, hvor de har optimalisert absolutt alt og minimalisert mulige feil – og vi har gjort det samme for informasjon og oppgavehåndtering. Vi setter opp en digital «fabrikk» som er justert etter hvordan virksomheten skal fungere, etter bransje og ut ifra hvordan bedriften drives. Systemet vil så oppføre seg akkurat slik man ønsker. Blant annet sørger systemet for at all informasjon om en kunde popper automatisk opp når kunden ringer, og under prosessen med kunden styrer systemet vårt operatøren gjennom oppgavene.

Dette medfører at du bare bruker en tredjedel på arbeidsoppgavene i forhold hva andre systemer bruker, og feil er i praksis eliminert, sier Wolf og forklarer den økonomiske gevinsten for brukerne:

– Kundene våre innenfor telecombransjen har fått konverteringsraten økt fra i gjennomsnitt 75 prosent til 98 prosent, altså en økning på 23 prosent. Ingen andre kan vise til slike resultater. Vi luker ut de menneskelige feilene, og systemet sørger for at bedriftenes kunder får absolutt alle relevante opplysninger, slik at han har all informasjon når han skal fatte beslutningen. I andre systemer må gjerne kunden opplyses om ekstra betingelser i etterkant, noe som ikke rent sjelden gjør at salget går i vasken.

Enkelt grensesnitt
-Vi har også laget et superenkelt grensesnitt, og brukerne er ofte fullt operative og fortrolige med systemet fra den dagen de begynner å bruke det. Vi har tatt høyde for maksimal effektivitet og minst mulig feil, sier Wolf som stadig får tilbakemeldinger om hvor godt systemet virker.

– Et eksempel på effektivitetsforbedringen er fra da vi satte opp systemet hos Telio i 2010: I løpet av tre måneder ansatte selskapet 80 nye konsulenter. Dette er mildt sagt uvanlig, fordi det normalt tar en del tid å kvalitetssikre hver enkelt medarbeider. Med vårt system kan man enkelt og fortløpende utvide antallet ansatte.

Suverent CRM-/forretningssystem
Vi skiller oss ut med at vi tilbyr et oversiktlig og visuelt CRM-/forretningssystem som gir full oversikt over alle sider ved en bedrift, noe som er vitalt for å lykkes med  CRM (kundehåndtering). Det være seg system for styre, organisasjon, avdelinger, personell, kunder, leverandører, produkt, økonomi, salg, markedsføring, kundeservice, integrert sms, e-post og telefoni for å nevne noen.

I selskaper som er oppbygget med franchisetakere er det også svært enkelt å overføre systemet til hver franchiseavdeling. Vi erfarer at alle som bruker systemet vårt blir best i klassen, og vi har heller aldri opplevd negative tilbakemeldinger eller misfornøyde kunder. Vi vil påstå at dette er en formidabel statistikk.

Selger på referanser
NextCom selger produktet så å si utelukkende på referanser. Det fungerer ofte ved at f.eks. en selger får ny jobb, og insisterer på å jobbe med NextComs system hos sin nye arbeidsgiver. Denne er da «nødt til» å kontakte NextCom. Men primært å selge på referanser kan også ha en paradoksal side:

– Noen bedrifter som bruker systemet vårt ser det som et så stort konkurransefortrinn at de ikke ønsker å reklame for oss i bransjen. Slik kan dessverre jungeltelegrafen noe ganger stoppe helt opp.

Hvem er den mest fornøyde kunden?
– Jeg vil fremheve tre kunder som alle har oppnådd glimrende resultater:
 Tele2, som gikk opp fra 75 prosent til 98 prosent i konverteringsrate, Enevo som økte omsetningen med 300 prosent, og forsikringsselskapet Tryg som har tredoblet omsetningen med samme antall ansatte. Vi kan vise til gode resultater for Telio og NextGenTel, det samme gjelder for forsikringsselskapet If. En stor kunde vi holder på med nå, er Amedia. De har akkurat fått systemet i gang på en avdeling, og er kjempefornøyd, sier Wolf som tror at NextCom lykkes fordi man klarer å analysere og innfri kundens primærbehov.

-Vi er ute etter å fange opp kundens utfordringer. Vi ser på disse og viser kunden hvordan vi kan løse hovedproblemene. Vi spør kort og godt hva kunden trenger. Når dette er gjort, kan vi anbefale kunden å gå videre med andre forbedringer.

Det vanligste problemet er at selskaper har 7-8 forskjellige systemer i drift, hvor f.eks. selgerne løper safari mellom systemene. Dette medfører et enormt tidssluk. Vi anbefaler dem å beholde grunnsystemene sine og integrere vårt system med disse. Så henter vårt system de informasjonene man trenger, bearbeider dem og sender det tilbake til f.eks. et billingsystem. Vi tar altså utelukkende tak i hva som ikke funker. Det ville vært dårlig taktikk å insistere på at store selskaper skulle begynne fra scratch. Det vi gjør er å optimalisere de konkurrerende systemene som kunden allerede har, noe vi beviselig lykkes med, sier Wolf.

Gleder seg
NextCom Evolution har som målsetting at deres skreddersydde forretningssystemer skal jafse i seg markedsandeler de neste årene.

Vi gleder oss fordi vi elsker det vi holder på med!
For utenforstående kan det være vanskelig å skjønne hva som er så fascinerende med kundehåndteringssystemer. Men for oss er nettopp dèt det viktigste som finnes. Forhåpentligvis vil flere og flere bedrifter være enig med oss når lanseringen av våre produkter rulles ut for alvor de neste månedene.

Det er først nå – etter ni år i “hulen vår” at vi skal bli et kjent merkenavn utenfor Norges grenser, sier daglig leder, Thomas Wolf.



PRESSE


NextCom Evolution Logo til bruk på lyse flater

NextCom Evolution Logo til bruk på mørke flater



Thomas Wolf (CEO)

_MG_1011versjon 2


Steinar Talmoen (CIO)