Stålkontroll i salgsleddet

– På mange måter var Nextcoms salgsverktøy en revolusjon på den måten at vi fikk kontroll i salgsleddet, sier direktør for produkt og prosjekt i NextGenTel, Jens Hetland. Vi må skru tiden tilbake til 2011. Den gang var Jens Hetland salgs-og markedsdirektør i Telio, som senere ble fusjonert inn i NextGenTel.

Han fikk anbefalt Nextcoms CRM-teknologi av gode samarbeidspartnere, og bestemte seg for å satse på- den gang- ukjente IT-gründerne fra Sandefjord. Det har han ikke angret på.

Telio_NextGentel_nx-cid_Jens fargeVokste i rekordfart
– I 2011 var selskapet i en sterk vekstfase. På få måneder vokste vi fra 30 til 80 selgere. Det sier seg selv at vi var avhengig av et system som kunne takle veksten, og være et verktøy som tok vare på våre kunder på den beste måten. Vi savnet kontroll i salgsleddet vårt. Vi merket fort at vi fikk oversikten og roen med Nextcoms system, sier han.

Han legger til at et CRM-system også skal bidra til økt kundeservice.

– Vi hadde flere underleverandører som solgte bredbånd-og mobilprodukter for oss. Vi var også avhengig av at de også hadde rutiner i kontakt med våre kunder. For oss betyr kundeservice alt. At Nextcom kunne skreddersy et CRM-system som også tok vare på kundene våre, var helt perfekt, sier Hetland.

Han forteller at Telio fikk levert en løsning som gjorde at ordrebekreftelser ved et par tastetrykk ble sendt via SMS og e-post. I 2011 var dette en service som ble godt mottatt i markedet. I dag er denne kundeservicen en selvfølge, men Nextcom har utarbeidet et system som gjør det stressfritt for selgerne å sende ut slike meldinger.

Lite selskap – stor hjelp
Nextcom har levert CRM-systemet sitt til Telio og etterhvert NextGenTel i fire år nå. Med årene har har produktet utviklet seg i takt med nye krav og spesifikasjoner fra NextGenTel.

I dag fungerer systemet som et salgssystem som har kontroll på ringelister og hjelpesystem for blant annet win-back og re-binding mot bedriftsmarkedet. Men Hetland understreker at selv om Nextcom og NextGenTel har vokst de siste årene, så er den personlige kontakten noe han setter mest pris på.

– Vi har siden dag én fått veldig bra oppfølging fra Nextcom. CRM-systemet til Nextcom er såpass enkelt og selvforklarende at det er sjelden vi trenger hjelp. Men de gangene vi trenger forbedringer i systemet og har bruk for nye funksjoner, er Nextcom gode til å spille ideer med, og raske til å løse problemene våre. Og de er like effektive og hands-on som de var i starten da jeg tok kontakt med dem, sier Hetland.



Tjente mer penger på effektivt salgsverktøy

Ved hjelp av salgsverktøyet Nextcom Evolution fikk Tele2 opp konverteringsraten hos salgsavdelingen fra 75 til 98 prosent. – Hverdagen blir enklere og dermed mer effektiv når man har et suverent salgsverktøy, sier head of sales i Tele2, Thomas Nordholm.

For tre år siden var teknologiselskapet Nextcom langt mindre enn i dag. Men de var frampå, og hadde allerede i 2012 kundehåndteringssystemer som tok kampen opp mot de største i bransjen.

Tele2 var på jakt etter et nytt salgsverktøy som kunne effektivisere og forenkle hverdagen i deres salgsorganisasjon, samt samarbeidet med sine underleverandører som solgte varene deres på provisjon.

− Vi valgte Nexctom fordi de hadde det beste salgsverktøyet i markedet til vårt bruk. I tillegg kunne systemet skreddersys og bygges på, slik at vi fikk bakt inn de funksjonene vi var på jakt etter. Samtidig var systemet enkelt og selvforklarende å ta i bruk for våre selgere og underleverandørerer. Vi ble fornøyd fra dag èn, sier Thomas Nordholm.

Kastet ut tidstyvene
Et godt salgsverktøy skal ikke bare gi ledelsen kontroll på rapporter og salg, det skal også gjøre hverdagen enklere og mer effektiv for selgerne som skal bruke det, forteller Thomas.

– Vi ansetter gode selgere. De skal ikke bruke lang tid på å lære salgssystemet. Det skal vær et verktøy som virker, gjør dem bedre i jobben og som gir dem rutiner til å unngå feil. På kort tid viste det seg at programmet salgsverktøyet Nextcom Evolution sparte oss for mye tid. Takket være en innebygd lydfil-funksjon, kan backoffice høre på salgssamtaler i ettertid, dersom det skal være noe uklart. Både backoffice og salg bruker samme system. Før hadde vi flere systemer de måtte veksle mellom. Det var frustrerende og tok mye tid, sier Thomas.

Bedre provisjonskontroll
For tre år siden hadde Tele2 flere underleverandører som solgte for dem. Utfordringen var å få til en tilfredsstillende provisjonskontroll.

− Det ble mange systemer og ekstra arbeid med å regne ut provisjoner å holde kontroll. Våre underleverandører fikk tilgang til samme system som oss, og dermed ble også samarbeidet med dem langt bedre, sier han.

Tjente mer penger
Et godt salgssystem skal også bidra til økt salg. Nextcom Evolution bidro til dette.

– I å med at alle salgstallene ble presentert på en bedre måte for alle selgerne, virket dette som en salgskonkurranse som førte til økt salg. Den så vi ikke komme, men det var selvsagt en gledelig bonus.

Hvordan er det å jobbe med et lite teknologiselskap?
– Som jeg sa innledningsvis, så var vi på jakt etter noen som kunne gi oss det beste verktøyet. Da spiller det ingen rolle hvor stort selskapet er. Vi ble betjent på en god måte etter salget. Vi fikk personlig service og selskapet var lydhøre og flinke til å ta våre innspill på alvor, samtidig som de var gode til å utvikle systemet til vår fordel, sier Thomas Nordholm.



Brukervennlig verktøy gjør salgsjobben enklere

De siste par årene har Trygs salgssenter i Larvik opplevd en formidabel vekst. Det har CRM-systemet Nextcom Evolution mye æren for.

tryg– Salgssuksess skyldes selvfølgelig ikke bare kundeoppfølgingssystemet alene, men det er i høyest grad sterkt delaktig. Det frigjør tid og legger til rette for at rådgiverne våre kan gjøre en best mulig jobb, sier daglig leder Magnar Heggebakk ved Trygs salgssenter i Larvik.

Franchise-selskapet han leder, selger skadeforsikringer for giganten Tryg til vestfoldinger. Salgssenteret har nå brukt NextCom Evolution aktivt i nesten fem år, og Heggebakk er helt klar på at CRM-systemet med salgsmodul har vært en lønnsom investering.

¬ Jeg har vært innom flere CRM-system gjennom karrieren, men det er få som matcher NextCom’s, mener salgslederen.



Verdsetter brukervennligheten
Han beskriver Nextcom Evolutions salgsmodul som en udelt positiv erfaring, helt fra starten av. Spesielt fornøyd er vestfoldingen med systemets brukervennlighet og mulighetene for skreddersøm og tilpasninger.

– Det svært enkelt å gjøre egne innstillinger i systemet. Dessuten har de en suveren support og en teknisk avdeling som er svært lydhør og tar brukerne på alvor, skryter Heggebakk, som jevnlig benytter systemets muligheter for å gjennomføre nyttige kundeundersøkelser.

Trygs salgssenter i Larvik benytter IP-telefoni og har knyttet telefonsystemet direkte opp mot CRMI-systemet fra NextCom.

Viktig suksessfaktor
– Det gjør salgsjobben til en sann drøm. Med denne integreringen glir ting naturlig og lett, og vi unngår flaskehalser. NextCom Evolution er vitterlig en effektiv suksessfaktor for en salgsorganisasjon som oss, konkluderer Magnar Heggebakk.



Effektiviteten tok tregangeren

Etter at selgerne i Enevo tok i bruk Nextcoms kundehåndteringssystem, ble selgerne tre ganger så effektive i sin salgshverdag.

– Et enkelt og oversiktlig CRM-system førte til at vi fikk mer tid på å selge produkter. Etter vi begynte med prediktive dialer så har effektiviteten per selger gått opp 300 prosent, sier driftssjef i Enevo, Daniel Storløs.

Enevo_DanielOg innen salg betyr effektivitet i mange tilfeller mer salg, og dermed økte inntekter til både Enevo og selgerne. Det handler om å produsere mest mulig når man er på jobb. Ved å maksimere produksjonstiden sørger vi også for at Enevo kan drive lønnsomt og samtidig være konkurransedyktig i et ellers presset marked.

Enevo er et fremtidsrettet salgsselskap med spesialisering i bredbånd, TV- og strømsalg.

– Vi har hovedkontor i Trondheim, med samarbeidspartnere spredt utover hele landet.

Selskapet har gjennom effektiv og fremtidsrettet arbeidsmetodikk hatt en enorm vekst på veldig kort tid. Vi samarbeider med noen av de største aktørene innenfor sine felt.

Vi trengte et nettbasert callsystem som var enkelt, oversiktlig og uten oppstartskostnader. Valget vårt falt på Nextcoms CRM-løsning. På kort tid gikk effektiviteten på vårt callsenter i været, sier Storløs.

Mer inntekt til selgerne
Det er velkjent at inntekter hos et Callsenter er kundesamtalene. Med en svarprosent på rundt 30 prosent forsvant mye av arbeidsdagen til unødig venting. Virksomheten må derfor kompensere med høyere sats per salg og ansatte flere selgere for å nå satte mål.

Storløs forteller videre at de ikke har angret et sekund på at de tok i bruk Nextcoms løsninger.

– Vi merker utrolig økt motivasjon og skikkelig trykk på kontoret. Med personsvarmodulen som følger med prediktive dialeren slipper man til og med å sløse tid på tomme samtaler.

– Dette er virkelig et steg i riktig retning.

– Jeg påstår derfor at et hvert callsenter med respekt for seg selv bør gå for denne løsningen. Vi har vært veldig fornøyd med både produkt, og oppfølging fra selskapet, sier Storløs.

Han forteller videre at en annen fordel er at Nextcom nå utvikler en personalmodul som håndterer fravær, ferie og lignende for dem.

– Dette vil nok være med å spare mange bedrifter for ekstra kostnader og unødig tidsbruk knyttet til flere HR system, mener Enevo-sjefen.



Reddet i oppstartsfasen

– Vi hadde aldri greid å etablere oss uten Nextcoms CRM-system. De gav oss kontroll og oversikt for oss gründere i en litt kaotisk oppstartsfase av bedriften Myrent, sier Christer, som er daglig leder.

MyRent-konseptet så dagens lys i 2012. Bedriftens klare mål har siden oppstarten vært å utvikle en tidsriktig og intuitivt plattform for å håndtere forvaltning, drift og utleie av eiendom.

Christer og hans kolleger har basert på Nextcom sin plattform utviklet sitt produkt som hjelper eiendomsbesittere i Norge og forvalte sine boliger og eiendommer. Det var naturlig for MyRent å benytte seg av den fleksible og velutviklede platformen til Nextcom, både i hovedproduktet, men også i sin egen daglige virksomhet.

Et godt samarbeid
– Nextcom hjalp oss da vi trengte dem som mest i oppstartsfasen. Etter hvert har vi utviklet et veldig godt samarbeid. Sammen har vi bygget ut CRM-systemet til NextCom tilpasset vårt forretningskonsept som vi selger videre til våre kunder. Nextcom har en uvurderlig fagkunnskap innen kundehåndterings-programmer som vi setter umåtelig stor pris på, sier Christer.

Tett oppfølging
Christer er imponert over kundetilnærmingen til Nextcom. Der har de lært mye.

– Nextcom kom ikke busende med et system og sa dette var det beste. De satt seg ned med oss før de startet arbeidet. Gikk grundig gjennom med oss hva vi trengte av hjelp. Underveis har vi også hatt tett oppfølging med dem. Det er ikke alle bedrifter som tenker slik. Å få god service, programmer som virker og personlig kontakt med utviklerne i selskapet har vært veldig positivt for vår bedrift – og ikke minst våre kunder.



Ett system til hele bedriften

– Vi begynte med et CRM-system fra Nextcom. Vi ble så imponert at nå har bedriften vår kun et komplett, skredderydd system fra dem som inneholder alt fra kundebehandling, personal og økonomi, sier daglig leder i Reach, Maria Laxheim.

Bak bedriftsnavnet Reach ligger den mer kjente merkevaren Bladpakken. Reach samarbeider med Norges største forlagshus (Bonnier, Egmont Hjemmet Mortensen, Aller med flere).

De tilbyr sine kunder samlede bladabonnement, så kalte “bladpakker” på populære titler til sine venterom, resepsjoner, personalrom eller lignende.

Daglig leder i Reach, Maria Laxheim er glad for at de valgte en komplett bedriftsløsning fra Nextcom.

Dekker alt
– For oss ble det tidlig klart at vi hadde kommet over en “kiosk-velter” som vi sier på vårt fagspråk (En nyhet som er så god at folk velter aviskiosker. Red anm). For et par år siden var vi i en situasjon hvor vi hadde dårlig lønnsomhet og prøvde ulike varianter av CRM-systemer, sier Maria,

Reach - Maria LaxheimHun ble ikke fornøyd før gode kolleger anbefalte Nextcoms CRM-løsninger.

– Vi har 2500 kunder i Norge. Det er mange puslespillbiter som daglig må falle på plass. Bestillinger og avbestillinger kommer inn på telefon, sms og e-post. Regninger må sendes ut. Henvendelser må bestilles og nye kunder skal inn i porteføljen vår. Alt dette greier Nextcoms systemer å sy sammen i et bilde på PC-en. Det gjør hverdagen veldig enkel for oss alle i Reach, sier Maria.

Hun legger til at Reach fikk kontroll over egen økonomi og kundedatabasen deres da CRM-systemet fra Nextcom ble tatt i bruk.

– Lønnsomheten er god, og kundene får utmerket service. I dag har vi latt Nextcom overta alle systemene våre i bedriftene, interne såvel som eksterne. Det hadde vi aldri gjort om vi ikke hadde hundre prosent tillit til de hyggelige og dyktige ansatte fra Sandefjord, sier Reach-sjefen.