Hva er CRM, og hva skal til for å lykkes?

CRM er strategi, teknologi og interne prosesser

Customer Relationship Management (CRM) er en kombinasjon av strategi, teknologi og interne prosesser. Bedrifter bruker CRM for å administrere og analysere kundeinteraksjoner og data. Målet er økt salg, lavere kostnad, full kontroll og mer tilfredse kunder.

En strategisk tilnærming er avgjørende for å lykkes med implementering av CRM-system. En vanlig felle mange bedrifter går i, er å se på investering i CRM-system som et frittstående tiltak. Leverer ikke systemet etter forventningene, er det ofte på grunn av mangel på en strategiplan.

I dag har de fleste bedrifter innsett at en kundeorientert strategi er lønnsom.  Mange snakker om det, men hvordan går man fra ord til handling? Kundeorientering og CRM går hånd i hånd, men hva er det viktig å tenke på når man skal utvikle en CRM-strategi som er tilpasset bedriften?  Vi har oppsummert noen tips for å hjelpe deg med en effektiv CRM-strategi i årene fremover. Last ned 5 tips til utvikling av CRM-strategi her.

CRM – intelligente verktøy for datahåndtering

Siden CRM-begrepet ble introdusert i 1995 har teknologien vært gjennom en rivende utvikling. I dag er CRM forbundet med intelligente verktøy som sentraliserer data og hjelper bedrifter med å forbedre kundeopplevelsen.

 

CRM-systemer har blitt langt mer tilgjengelige, enklere å bruke og ikke minst, enkle å implementere.  CRM-systemer er i dag tilgjengelig for bedrifter i alle former og størrelser, og kan enkelt skreddersys slik at systemet er tilpasset nettopp din bedrift.

Motiverte medarbeidere

Et CRM-system gir kun verdi dersom motivasjonen internt for å bruke systemet, er på plass.

Så hvordan motiverer man organisasjonen til å ta i bruk en CRM-løsning?

  • Forklar og involver de som skal bruke systemet i den overordnede strategien
  • Vis til fordelene av å bruke et CRM-system. For en salgsorganisasjon betyr et CRM-system at selgerne har all den informasjonen de trenger om kunden, samlet på ett sted. Dette gjør salgsprosessen enklere og mer effektiv. CRM har vist seg å øke inntektene per selger med i gjennomsnitt 41%.
  • For en markedsavdeling betyr CRM økt mulighet for god innsikt om kunden, segmentering, relevant kommunikasjon mot forskjellige segmenter i riktige kanaler, og økt ROI på markedsinvesteringer.
  • For et kundesenter betyr CRM at de har tilgjengelig informasjon om kunden som gjør at agentene kan svare på kundespørsmål raskere og tilby tilpasset og personlig service.
  • CRM gir mulighet for samarbeide på tvers av avdelinger, noe som skaper fornøyde kunder og langsiktige kunderelasjoner.

Siden 2006 har Nextcom levert digitale salgs- og kundeverktøy som bidrar til å øke effektivitet og lønnsomhet i bedrifter, nasjonalt og internasjonalt.

 

Systemet er perfekt for deg som ønsker å effektivisere salg, koordinere salgsaktiviteter på tvers av salgskontorer – eller ønsker en optimal håndtering av kundeservice.

Med Nextcom CRM-system for salg og kundeservice får du full oversikt over kundene.  Systemet øker produktiviteten i bedriften, gir motiverte medarbeidere og fornøyde kunder.

 

Registrer deg under, så kontakter vi deg og viser deg hvordan nettopp du kan bruke systemet vårt for en enklere og mer effektiv hverdag!

 

 

Prøv systemet gratis
Kontakt oss