Tele2 tjente mer penger ved hjelp av Nextcom
Ved hjelp av salgsverktøyet til Nextcom fikk Tele2 opp konverteringsraten hos salgsavdelingen fra 75 til 98 prosent. Hverdagen ble enklere og dermed mer effektiv når man har et suverent salgsverktøy, sier daværende Head of sales i Tele2, Thomas Nordholm.
Tekst: Arvid Steen
Ved hjelp av salgsverktøyet til Nextcom fikk Tele2 opp konverteringsraten hos salgsavdelingen fra 75 til 98 prosent. –
Hverdagen blir enklere og dermed mer effektiv når man har et suverent salgsverktøy, sier Head of sales i Tele2, Thomas Nordholm.
Den gang var teknologiselskapet Nextcom langt mindre enn i dag. Men de var frampå, og hadde allerede i 2012 kundehåndteringssystemer som tok kampen opp mot de største i bransjen.
Tele2 var på jakt etter et nytt salgsverktøy som kunne effektivisere og forenkle hverdagen i deres salgsorganisasjon, samt samarbeidet med sine underleverandører som solgte varene deres på provisjon.
Vi valgte Nexctom fordi de hadde det beste salgsverktøyet i markedet til vårt bruk. I tillegg kunne systemet skreddersys og bygges på, slik at vi fikk bakt inn de funksjonene vi var på jakt etter. Samtidig var systemet enkelt og selvforklarende å ta i bruk for våre selgere og underleverandører. Vi ble fornøyd fra dag èn, sier Thomas Nordholm.
Kastet ut tidstyvene
Et godt salgsverktøy skal ikke bare gi ledelsen kontroll på rapporter og salg, det skal også gjøre hverdagen enklere og mer effektiv for selgerne som skal bruke det, forteller Thomas.
Vi ansetter gode selgere. De skal ikke bruke lang tid på å lære salgssystemet. Det skal vær et verktøy som virker, gjør dem bedre i jobben og som gir dem rutiner til å unngå feil. På kort tid viste det seg at programmet salgsverktøyet Nextcom Evolution sparte oss for mye tid. Takket være en innebygd lydfil-funksjon, kan backoffice høre på salgssamtaler i ettertid, dersom det skal være noe uklart. Både backoffice og salg bruker samme system. Før hadde vi flere systemer de måtte veksle mellom. Det var frustrerende og tok mye tid, sier Thomas.
Bedre provisjonskontroll
Den gang hadde Tele2 flere underleverandører som solgte for dem. Utfordringen var å få til en tilfredsstillende provisjonskontroll.
Det ble mange systemer og ekstra arbeid med å regne ut provisjoner å holde kontroll. Våre underleverandører fikk tilgang til samme system som oss, og dermed ble også samarbeidet med dem langt bedre, sier han.
Tjente mer penger
Et godt salgssystem skal også bidra til økt salg. Nextcom bidro til dette. I og med at alle salgstallene ble presentert på en bedre måte for alle selgerne, virket dette som en salgskonkurranse som førte til økt salg. Den så vi ikke komme, men det var selvsagt en gledelig bonus.
Hvordan er det å jobbe med et lite teknologiselskap?
Som jeg sa innledningsvis, så var vi på jakt etter noen som kunne gi oss det beste verktøyet. Da spiller det ingen rolle hvor stort selskapet er. Vi ble betjent på en god måte etter salget. Vi fikk personlig service og selskapet var lydhøre og flinke til å ta våre innspill på alvor, samtidig som de var gode til å utvikle systemet til vår fordel, sier Thomas Nordholm.