Hva er CRM?

For en nybegynner kan kanskje begrepet CRM virke komplisert. Men om du vil forbedre virksomhetens effektivitet og lønnsomhet, er det viktig å forstå hva CRM er og hvordan det kan hjelpe deg med å nå dine mål. Selv om CRM-systemer i seg selv er komplisert, gjør det arbeidsdagen din svært mye enklere.

Hva er CRM?

CRM handler om å bygge og opprettholde positive kunderelasjoner. CRM står for Customer Relationship Management, og er en programvare som hjelper bedrifter med å administrere og analysere kundedata og kundeinteraksjoner gjennom hele kundens livssyklus.

Et CRM erstatter mangfoldet av regneark, databaser, post-it og apper som mange bedrifter lapper sammen for å spore kundedata. Resultatet: full oversikt, høy effektivitet og imponerte kunder.

Hva kan CRM gjøre for bedriften min?

Et CRM-system vil gjøre at du lettere forstår kundens behov og kjøpsadferd, slik at du kan utvikle bedre tilbud og markedsføringsstrategier. Samtidig reduserer dette behovet for manuelt arbeid, og øker effektiviteten og produktiviteten.

Økt kundelojalitet
Ved å samle og analysere kundedata kan du tilpasse og personalisere kommunikasjonen med kundene dine, og tilby dem produkter og tjenester som passer til deres behov og preferanser. Dette fører til fornøyde kunder og økt kundelojalitet.

Økt salg
CRM hjelper deg med å øke salget. Ved å forstå kundenes behov og kjøpsadferd kan du utvikle bedre markedsføringsstrategier og tilbud, og dermed øke sannsynligheten for at kundene kjøper mer.

Økt effektivitet
CRM hjelper deg med å forbedre effektiviteten og produktiviteten. Å ha kundeinformasjon som tidligere kjøp og interaksjonshistorikk lett tilgjengelig, kan du og dine ansatte gi bedre og raskere kundeservice. Ved å bruke ett enkelt system for å samle inn og analysere data, kan du redusere behovet for manuelt arbeid, og spare tid og ressurser.

«Tiden før og etter CRM er som dag og natt»
– Arne Turlid, Kraft Bank

Funksjoner i CRM

CRM omfatter en rekke funksjoner og verktøy som er designet for å hjelpe deg med å administrere og analysere kundedata. Noen av de vanligste funksjonene i et CRM-system inkluderer:

Kundedatabase
En kundedatabase inneholder informasjon om kundene, inkludert navn, adresse, kontaktinformasjon og kjøpshistorikk.

Kontaktadministrasjon
Kontaktadministrasjon gjør det enkelt å administrere og organisere kundekontakter, inkludert kontaktinformasjon, avtaler og oppfølging.

Analyse av kundeatferd
Et CRM-system gir deg data som gjør at du kan analysere kundens atferd og kjøpsmønstre, slik at du kan tilby skreddersydde løsninger til kunden og øke kundetilfredsheten.

Salgsadministrasjon
Salgsadministrasjon hjelper deg med å administrere salgsprosessen fra start til slutt, inkludert prospektering, salgsprosessen og oppfølging.

Markedsføringsautomatisering
Et godt CRM-system kan hjelpe bedriften med å automatisere og effektivisere markedsføringsprosessen, inkludert automatisert e-postmarkedsføring og kampanjeadministrasjon.

Kundeservicehåndtering
Et CRM-system kan administrere kundeserviceforespørsler og gi deg mulighet til å spore og håndtere kundehenvendelser på en effektiv måte, for eksempel med saksnummer.

Analyse og rapportering
Et CRM-system gir enkel tilgang til data og statistikk, slik at du enkelt kan analysere og rapportere dine salgs- og markedsføringsaktiviteter.

Tilgangskontroll og sikkerhet
CRM-systemet bør ha funksjoner for tilgangskontroll som sikrer at bare autoriserte personer har tilgang til kritiske data og informasjon. Kryptering og beskyttelse av personvern for kundedata er andre oppgaver et CRM-system kan ta seg av.

Integrasjoner med andre systemer
Ved å integrere med andre forretningsapplikasjoner som ERP, e-handel og andre systemer kan du forbedre arbeidsflyten og automatisere oppgaver.

Listen over viser kun noen basisfunksjoner i CRM, men endel CRM-systemer tilbyr mange flere funksjoner utover disse. Med Nextcom CRM kan du for eksempel automatisere oppgaver som normalt må utføres manuelt.

I dette CRM-systemet finnes det et kraftig flyt-verktøy som gjør store deler av jobben for deg, og oppdaterer deg underveis. Dette gjør at du får full kontroll på kunder og oppgaver, og sparer tid og kostnader. Med et slikt system får du «en ansatt» som jobber 24/7 for å effektivisere hverdagen din.

Nextcom CRM

Nextcom CRM er perfekt for deg som ønsker å effektivisere salg, koordinere salgsaktiviteter på tvers av salgskontorer – eller ønsker en optimal håndtering av kundeservice. CRM-verktøyet er fullpakket med funksjoner som øker effektiviteten og gir flyt i hele verdikjeden. Det beste av alt er ikke at det er helt gratis og uforpliktende å prøve – men at det virkelig gir resultater.

Rask implementering, og integrerbar med andre systemer
Nextcom CRM implementeres raskt, og kan integreres med andre systemer. Vi sørger for opplæring, slik at du kommer raskt i gang.

Skreddersøm og enkel integrering
Systemet vårt har mange muligheter. Vi vet at din virksomhet har egne utfordringer og behov. Vi tilpasser oss behovene – slik at du får den beste løsningen som kan gjøre hverdagen din enklere.

Prøv systemet gratis
Du kan prøve Nextcom CRM helt uforpliktende og gratis, slik at du selv kan se hvor effektiv og lønnsom hverdagen din kan bli.