Våre 5 beste tips for økt kundelojalitet

Vi har samlet noen av våre beste tips for økt kundelojalitet og salg – la oss ta en titt!

Et av de viktigste stegene du gjør for å raskt øke bedriftens omsetning er å sørge for at de kundene du lander blir med deg videre – prosjekt etter prosjekt. God kundelojalitet gir deg ikke bare økt omsetning, men også flere ben å stå på i utfordrende tider.

kundelojalitet gir økt salg

Tips 1: Samle bedriften om et felles mål

Innen bedriftsledelse er det vel få uttrykk som er så tynnslitte som å «samle bedriften om et felles mål.» La oss heller distansere oss litt og ta et hvilket som helst fotballag som eksempel. For at fotballaget skal lykkes i å sanke mål er det noen grunnleggende kriterier som må oppfylles:

  1. Hver spiller må kjenne sin dedikerte rolle godt, enten han/hun er spiss, midtstopper eller keeper. De må også ha en god forståelse for de andre rollene på banen, slik at de kan bruke hverandre effektivt i spillet.
  2. Laget må ha en klar strategi for hvordan de skal sikre seg mål, oftest ved hjelp av treneren som holder et hundre meters overblikk over kampen.
  3. De må kjenne motstanderens metoder og taktikker, og være tilpasningsdyktige og agile når forholdene endrer seg. Plutselig får man et ufortjent rødt kort og mister en vital spiller – da må laget omstille sin strategi.

Til alle entusiastene der ute beklager vi denne grove forenklingen av fotballsporten – men man kan enes om at det kreves et dedikert samspill mellom mange ulike roller for å få ballen i nettet hos motstanderen. På samme måte som punktene over, må bedriften være et velkoordinert maskineri der alle rollene spiller på lag og gjør hverandre sterke. Eksempelvis: Bedriftens CTO må kjenne salgsteamets rutiner og mål før nye teknologiske omveltninger blir iverksatt, og markedsteamet bør være koordinert med salgsteamet. Oppfordre derfor til samarbeid og felles målsetninger på tvers av disse avdelingene.

Tips 2: Design det perfekte salgsteamet

Bedriftens salgs- og markedsføringsavdelinger er din kobling ut til kundene, og ofte de som danner kundens førsteinntrykk av bedriften. Motivasjon er selvfølgelig viktig i alle avdelinger – men i salgsavdelingen vil det spille en nøkkelrolle når det kommer til omsetning og kundelojalitet. Sørg derfor for å utarbeide solide rutiner og mål for salgsteamet, og gi de en god motivator for å imøtekomme disse målene.

Samtidig som salgsteamet må være svært effektive for å behandle så mange kunder som mulig, må de også gjøre seg godt kjent med hver enkelt av bedriftens potensielle kunder. Hvis kunden fra første samtale føler at din bedrift forstår deres utfordringer og visjoner vil nemlig sannsynligheten øke for at du lander et innbringende og langsiktig kundeforhold.

Tips 3: Bruk de rette verktøyene

Gjennom ulike digitale verktøy og teknologier kan man drastisk effektivisere bedriftens salg og resultater, måtte det være seg med et skreddersydd CRM-system, et internt prosjekthåndteringsverktøy eller andre digitale løsninger som forenkler og optimaliserer arbeidsdagen.

Kartlegg bedriftens prosesser fra A-Å og finn ut hvor i løypa det kladder seg. Implementer så digitale verktøy som effektiviserer og automatiserer den gitte prosessen. Sørg for å ha med deg de ansatte fullt og helt når du gjør endringer som dette – fagfolkene som jobber med systemet daglig er nemlig din beste kilde til informasjon om hvordan du best mulig kan utbedre prosessene.

Tips 4: Overvåk resultatoppnåelsen

Informasjon er nøkkelen til enhver vellykket bedrift. Ved å holde et tett øye til virksomhetens resultater kan du lære mye om hvor forbedringspotensialet ligger. Det er heller ingenting i veien for å gjøre litt direkte research ut mot kundene: Spør etter endt prosjekt hvordan de opplevde samarbeidet, og om de har noen konkrete innspill til hvor ting kunne vært bedre. Ros er alltid hyggelig, men ikke vær redd for ærlige tilbakemeldinger. Disse kan du bruke til å forbedre prosessen til neste gang – og kundene dine vil takke deg for det.

Tips 5: Vær aktiv og følg opp

Lander du ikke et salg på første forsøk? Ikke vær redd for å prøve igjen. Det viser seg nemlig at opptil 80 % av salg blir gjort mellom den femte og tolvte kontakten, og svært få på den første. Det kan derfor lønne seg å oppfordre salgsteamet til å dedikere mer tid til å følge opp hvert enkelt salg.

Økt salg og kundelojalitet trenger ikke kreve all verdens med ressurser, så lenge du legger til rette for gode rutiner og effektive verktøy fra starten. Med disse rådene i bakhånd er du og ditt lag i Champions League på no time.

Siden 2006 har Nextcom levert digitale salgs- og kundeverktøy som bidrar til å øke effektivitet og lønnsomhet i bedrifter, nasjonalt og internasjonalt.

Systemet er perfekt for deg som ønsker å effektivisere salg, koordinere salgsaktiviteter på tvers av salgskontorer – eller ønsker en optimal håndtering av kundeservice.

Med Nextcom CRM-system for salg og kundeservice får du full oversikt over kundene.  Systemet øker produktiviteten i bedriften, gir motiverte medarbeidere og fornøyde kunder.