Telio/Nextgentel fikk stålkontroll i alle deler av salgsleddet

«På mange måter var Nextcoms salgsverktøy en revolusjon. Vi fikk stålkontroll i alle deler av salgsleddet» sier direktør for produkt og prosjekt i NextGentel, Jens Hetland.

Vi må skru tiden tilbake til 2011. Den gang var Jens Hetland salgs-og markedsdirektør i Telio, som senere ble fusjonert inn i NextGenTel.

Han fikk anbefalt Nextcoms CRM-teknologi av gode samarbeidspartnere, og bestemte seg for å satse på- den gang- ukjente IT-gründerne fra Sandefjord. Det har han ikke angret på.

Vokste i rekordfart

– I 2011 var selskapet i en sterk vekstfase. På få måneder vokste vi fra 30 til 80 selgere. Det sier seg selv at vi var avhengig av et system som kunne takle veksten, og være et verktøy som tok vare på våre kunder på den beste måten. Vi savnet kontroll i salgsleddet vårt. Vi merket fort at vi fikk oversikten og roen med Nextcoms system, sier han.

Han legger til at et CRM-system også skal bidra til økt kundeservice.

– Vi hadde flere underleverandører som solgte bredbånd-og mobilprodukter for oss. Vi var også avhengig av at de også hadde rutiner i kontakt med våre kunder. For oss betyr kundeservice alt. At Nextcom kunne skreddersy et CRM-system som også tok vare på kundene våre, var helt perfekt, sier Hetland.

Daværende direktør for produkt og
prosjekt i NextGentel, Jens Hetland.

Han forteller at Telio fikk levert en løsning som gjorde at ordrebekreftelser  ved et par tastetrykk ble sendt via SMS og e-post. I 2011 var dette en service som ble godt mottatt i markedet. I dag er denne kundeservicen en selvfølge, men Nextcom har utarbeidet et system som gjør det stressfritt for selgerne å sende ut slike meldinger.

Lite selskap – stor hjelp

Nextcom har levert CRM-systemet sitt til Telio og etterhvert NextGenTel i fire år nå. Med årene har har produktet utviklet seg i takt med nye krav og spesifikasjoner fra NextGenTel.

I dag fungerer systemet som et salgssystem som har kontroll på ringelister og hjelpesystem for blant annet win-back og re-binding mot bedriftsmarkedet. Men Hetland understreker at selv om Nextcom og NextGenTel har vokst de siste årene, så er den personlige kontakten noe han setter mest pris på.

– Vi har siden dag én fått veldig bra oppfølging fra Nextcom. CRM-systemet til Nextcom er såpass enkelt og selvforklarende at det er sjelden vi trenger hjelp. Men de gangene vi trenger forbedringer i systemet og har bruk for nye funksjoner, er Nextcom gode til å spille ideer med, og raske til å løse problemene våre. Og de er like effektive og hands-on som de var i starten da jeg tok kontakt med dem, sier Hetland.