Slik kan et CRM-system hjelpe deg i et krevende marked

I tider med økonomiske utfordringer er CRM viktigere enn noen gang. En god CRM-strategi lar deg målrette markedsføringen, skreddersy salgsprosesser, holde oversikt over kommunikasjon med kunden og implementere strategier for mersalg og gjensalg. I denne artikkelen kan du lese om hvordan CRM kan hjelpe deg i tøffe tider.

1. Øk effektivteten

Har du et effektivt CRM-system kan du få mange fordeler. Ved å ha alle kundeopplysningene lett tilgjengelig og lagret på ett sted, automatiserer du oppgaver. Selgere og kundebehandlere sparer tid, og samtidig får de en fullstendig oversikt over kunden – noe som gjør det enklere å handle raskt og effektivt. Vårt brukervennlige CRM-system gjør nettopp dette for deg.

Når en kunde ringer inn til f.eks kundeservice eller direkte til en selger, vil konsulenten automatisk få tilgang til kundekortet med tilhørende historikk. Det gjør det svært enkelt å planlegge videre oppfølginger basert på tidligere kommunikasjon med kunden. I tillegg gir systemet selgerne muligheten til å analysere kundedata for å identifisere salgspotensial, følge med på salgsprosessene og måle salgsresultater. Dette gir deg muligheten til å optimalisere salgsstrategier og øke fortjenesten.

Pipeline

Vårt CRM-system inkluderer en kraftfull pipeline-funksjon som gir en fullstendig oversikt og kontroll over alle salgsprosesser, prosjekter og leveranser. Pipeline-modulen lar deg legge til handlingstrinn på hver fase av prosessen, slik at du kan overvåke fremgangen inne i systemet. Du kan også koble til eksterne systemer, sende og motta SMS og e-poster. Systemet tillater også teammedlemmer å dele informasjon og samarbeide om kunderelaterte oppgaver, noe som resulterer i en mer effektiv og samordnet kundeoppfølging.

2. Skaper lojale kunder

Ved å bruke et CRM-system kan du få en bedre forståelse for dine kunder – deres behov og preferanser, noe som gir deg muligheten til å tilpasse din markedsføring og salgsstrategi for å øke lojaliteten. CRM kan bidrar til å forbedre kundeservice ved å gi deg en god oversikt over kundehistorikk og interaksjoner, noe som gjør det enklere å besvare spørsmål og løse problemer raskt og effektivt for kunden.

3. Sparer deg for kostnader

Kostnaden ved å beholde eksisterende kunder er mye lavere sammenlignet med kostnaden ved å finne nye kunder, og CRM gir deg mulighet til å fokusere på og beholde kunder i tillegg til å skaffe nye. CRM bidrar også til at du reduserer menneskelige feil, noe som igjen sparer deg for kostnader. Jobber du med salg og leveranser som krever elektronisk bank-id signering? Vår system tilbyr signering med BankID direkte i CRM-systemet. Du slipper å inngå egen avtale og sparer både etableringskostnader og månedlig avgift. Les mer om BankID signering her.

Alt i alt bidrar CRM til økt kundelojalitet og økt konkurranseevne ved å gjøre bedriften i stand til å forstå og imøtekomme kundenes behov bedre, noe som igjen fører til mer tilfredse og lojale kunder. Nextcom CRM-system er et verktøy for å forbedre effektiviteten i både salg og kundeservice. Systemet har omfattende funksjoner som automatiserer og gir en totaloversikt over hele verdikjeden til bedriften. Nextcom CRM er perfekt for deg som vil optimalisere salgsprosessen og styrke kunderelasjoner.