Effektiv integrasjon med Nextcom GO
Da Nextcom lanserte sitt nye produkt, Nextcom GO, så Robertsen en løsning på en intern utfordring.
Da Nextcom lanserte sitt nye produkt, Nextcom GO, så Robertsen en løsning på en intern utfordring.
Jørgen Robertsen er deleier og leder av Coitio Gruppen, som omfatter selskapene Far&Sun og Nordisk Ventilasjonsrens. Han har lenge benyttet Nextcom for å optimalisere arbeidsprosesser innen direktesalg. «I Coitio Gruppen har vi jobbet mye med direktesalg for andre, som Fortum og Hafslund Strøm. Vi har brukt Nextcom til dette og alltid vært fornøyd,» forteller Robertsen. Da Nextcom GO ble lansert, så han muligheten til å løse en stor intern utfordring.
Far&Sun tilbyr skreddersydde solskjermingsprodukter. I en bransje som ofte preges av manuelle metoder, ønsket Robertsen å effektivisere kundehåndteringen og salgsprosessene. «Tidligere regnet vi ut tilbud først etter kundebesøket, og sendte det til dem i en epost. Dette brukte vi mye tid på,» forteller han. Det samme gjaldt fakturering. «Ved store salgsvolumer gikk dagen med til å overføre informasjon mellom ulike systemer. Vi hadde ikke tid til å håndtere alle oppdragene vi fikk inn, og trengte dataoverføring som gjorde jobben enklere.»
Implementeringen av Nextcom GO med regnskapssystemet gikk over all forventning. «Vi fikk veldig god hjelp fra utvikleren som satt med det. Det var en veldig enkel integrasjon, bare å sette opp API og sende til utvikler,» forklarer Robertsen. «I oppstarten handler det om hva som skal være med, og hva som skal snakke med hva. Det har gått bra for både Far&Sun og Nordisk Ventilasjonsrens. Når det har vært noe, har Nextcom vært rett på ballen for å rette opp.»
Robertsen fremhever en annen positiv erfaring; kommunikasjonen med utviklerne. «Vanligvis har jeg erfart at man må snakke kryptisk til utviklere, men med Nextcom kan man forklare ting på et vanlig språk. Dette gjorde samarbeidet smidig og effektivt. Sammenlignet med konkurrenter vi har jobbet med tidligere, skiller Nextcom seg ut ved sin raske respons og håndtering av situasjoner som oppstår.»
Robertsen forklarer at de tilpasset CRM-systemet slik at de kunne gi tilbud under befaring ved å plotte inn materialer og mål. Dette gjør at kunden kan akseptere tilbudet på stedet. «Det er helt enormt hvor mye raskere og enklere det går i dag – nå kan jeg faktisk gjøre noe annet å overføre kundeinformasjon!»
Han forteller at de har kommet godt i gang med Nextcom, og bruker nå CRM-systemet aktivt til å ringe ut, generere salg, lage rapporter og håndtere kundeservice. Han bemerker også at bruken av CRM-systemet stadig øker. Brukeropplevelsen med Nextcom GO har vært svært positiv for Robertsen og hans kolleger. «Det er veldig bra; enkelt å operere og forståelig,» sier han.
Spesielt nevner han funksjoner som «fakturer kunde»-knappen og muligheten til å lage tilbud på stedet hos kunden som spesielt verdifulle. «CRM-systemet har en enkel knapp som heter Fakturer Kunde, og når vi klikker på den, skjer faktureringen helt automatisk.»
Han føyer til at faktureringstiden har blitt halvert takket være en annen funksjon de har satt opp. «Fakturering kan være komplisert når spesialavtaler med kunder krever manuell behandling, og fakturaer ikke kan følge den vanlige flyten. Derfor fikk vi satt opp en aktiveringsknapp for avvik, slik at vi kan skille ut de fakturaene som trenger manuell behandling. Dette har spart oss for å sjekke kommentarer på hver ordre, og halvert tiden vi bruker på fakturering. Det finnes mange løsninger for å øke effektiviteten, og det er enkelt for oss vanlige brukere å sette opp automatiske prosesser underveis.»
En av de største fordelene Robertsen har opplevd med Nextcom GO er tidsbesparelsen. «Vi luker ut muligheten for å gjøre menneskelige feil, og sparer så mye tid. Kundeopplevelsen har blitt bedre, og vi har styrket merkevaren vår. Før integrasjonen hadde vi en stor backlog på grunn av manuelt arbeid, men nå flyter alt mye bedre,» forteller han.
Robertsen fremhever også bruken av FLYT-funksjonen i Nextcom, som har vist seg å være svært nyttig. «Vi har brukt FLYT mye. Hvis for eksempel et produkt er forsinket i transport, gir systemet kunden beskjed automatisk. Det sparer oss for tid, reduserer risikoen for menneskelige feil og gjør kunden fornøyd,» forklarer han.
Robertsen ser frem til å fortsette samarbeidet med Nextcom og vurderer å ta med systemet til sin satsing i Sverige. «Vi ser for oss at samarbeidet blir tettere og tettere. De har gode integrasjoner og muligheter for å utvikle systemene videre,» sier han.
Til slutt, når vi spør om han vil anbefale Nextcom GO til andre bedrifter, er svaret klart: «Ja, jeg vil absolutt anbefale Nextcom GO. Integrasjonen er enkel, du får inn alle data du trenger med et klikk, og automatisk fakturering. Samtidig får du så mye mer i CRM-systemet. Det er jo ingen vits å gjøre manuelle jobber som kan gjøres automatisk!»
Robertsen avslutter med å uttrykke sin takknemlighet for teamet hos Nextcom. «Det er en fantastisk gjeng som sitter der. De har alltid gode ideer til oss, og det setter vi stor pris på,» sier han.