Mange har et hat/elsk forhold til CRM, og ikke minst et ambivalent forhold til endring generelt. I denne artikkelen presenterer vi tre myter og fakta om CRM-system. Selgere kan mislike eller være imot ideen om å implementere en ny CRM-løsning. Dette som følge av de endringer det vil medbringe. Eksempelvis vil det sette krav til å foreta endringer i eksisterende arbeidsrutiner, samt at alt salgsarbeid skal registreres og loggføres i den nye CRM-løsningen. Endring er noe som kan virke skremmende for veldig mange, til tross for at en er bevisst selve behovet for endring. Årsaken til dette er ofte frykten for å ikke ivareta egne interesser i jobben, eller at en frykter å ikke mestre å endre seg i henhold til det som faktisk kreves av en selv.
Stadig flere ser fordelene CRM kan bidra med. Likevel er det fremdeles mange norske bedrifter som ikke ser verdien av å bruke gode CRM-løsninger, og dette er noe en kan anse som bekymringsverdig. Til tross for at mange ledere forstår betydningen av god kundehåndtering for å oppnå resultater, finnes det tunge barrierer både når det gjelder tid og kostnader som gjør at CRM-løsninger nedprioriteres.
Myte 1: Implementering av CRM-system er tungt og tidskrevende
En av barrierene er tilknyttet oppfattelsen om at implementering av nytt CRM-system er både tungt og tidkrevende. Dette er noe vi i Nextcom velger å betrakte som en myte, da vi har valgt å gå for en annen tilnærming der vi har snudd litt på forretningsmodellen. Vårt mål er å være involvert med kunden og dens utvikling over tid. Slik får kunden minimal ventetid og sikrer rask suksess med sin implementering, hvilket gir vekst og ønsket utvikling.
Les mer om rask implementering her.
Myte 2: CRM-system er vanskelig og komplekst å bruke
Mange tror kanskje at CRM er for komplekst. Vi i Nextcom har høyt fokus på brukervennlighet samt at det skal være enkelt å integrere CRM-løsningen med andre systemer. I tillegg bistår vi med rådgivning og support før, under og etter implementeringen – Vi er med deg hele veien!
Les mer om opplæring og utrulling av CRM-system.
Myte 3: Excel-ark, penn og papir er enklere
Videre kan det være at enkelte oppfatter det som enklere å bruke Excel-ark, penn og papir. For å forhindre at man mister kontroll og oversikt over kunder og leads, vil det være lurt å samle all data om kunden i ett, og samme system. Altså bør man i aller høyeste grad styre unna Excel-ark, penn og papir, da dette vil kunne sannsynliggjøre at man mister både kontrollen og oversikten.
Les om hvordan forsikringsselskapet Tryg gikk fra excel-ark og gule lapper til system og orden.
Tre fakta om CRM-system: CRM-system optimaliser kunderelasjoner, gir økt salg og reduser kostnader
Customer Relationship Management (CRM) systemet fra Nextcom er en intelligent løsning som hjelper deg å optimalisere kundekontakten, slik at du kan nyte godt av økt salg, lavere kostnader, full kontroll og tilfredse kunder.
Med Nextcom CRM får du løsninger som bistår selskaper i å utvikle, vedlikeholde og øke nåværende og fremtidige kunderelasjoner. Med Nextcom CRM-system for salg og kundeservice får du full oversikt over kundene. Systemet øker produktiviteten i bedriften, gir motiverte medarbeidere og fornøyde kunder. I tillegg bistår løsningene selskaper i å utvikle, vedlikeholde og øke nåværende og fremtidige kunderelasjoner. Men hvilket system skal du velge? Vi kan gi deg en oversikt over hva du bør se etter, dersom du har lyst til å få bedre kontroll i alle deler av bedriften din.